Δεν είναι συνηθισμένος. Ποτέ δεν ήταν.
Αλλά εκείνη την Κυριακή το βράδυ, έπειτα από μία εβδομάδα που με είχε γονατίσει — δύο γιατρούς, τρεις αγγελίες για δουλειά, ένα σπασμένο σωλήνα στο μπάνιο και ένα παιδί που αρρώστησε — δεν περίμενα να βρω αυτό το σημείωμα.
Το έγραψε με μπλε στυλό, στο πίσω μέρος ενός παλιού λογαριασμού της ΔΕΗ. Ήξερε ότι θα το έβλεπα πρώτο πράγμα το πρωί — πάντα ανοίγω εγώ την κουζίνα.

Έγραφε:
«Αγάπη μου,
Σε είδα χθες βράδυ να κοιμάσαι καθισμένη στον καναπέ με το παιδί στην αγκαλιά σου. Δεν σε ξύπνησα. Ήσουν τόσο κουρασμένη που ακόμα και η ανάσα σου έμοιαζε με ανακούφιση.
Κάθισα δίπλα σου λίγα λεπτά και σκέφτηκα. Σκέφτηκα όλα όσα κάνεις. Και μετά σκέφτηκα όσα δεν κάνω εγώ.
Σκέφτηκα πόσες φορές ήρθα σπίτι και το φαγητό ήταν έτοιμο, χωρίς ποτέ να αναρωτηθώ πότε το έφτιαξες. Πόσες φορές βρήκα τα ρούχα μου διπλωμένα, χωρίς να έχω δει πότε τα έπλυνες. Πόσες φορές κοιμήθηκα ήσυχος γιατί ήξερα ότι εσύ δεν θα κοιμηθείς αν δεν τακτοποιηθεί κάτι.
Σκέφτηκα ότι εσύ φροντίζεις όλους — και δεν υπάρχει κανείς να φροντίσει εσένα.
Σκέφτηκα ότι όταν ρωτάω «τι κάνεις;» και λες «καλά», ξέρω ότι δεν είναι αλήθεια. Αλλά δεν ρωτάω δεύτερη φορά. Και αυτό είναι το λάθος μου.
Δεν ξέρω πώς τα βγάζεις πέρα. Αλλά ξέρω ότι χωρίς εσένα, εγώ δεν θα μπορούσα. Αυτό το σπίτι δεν θα μπορούσε.
Σε αγαπώ. Και συγγνώμη που δεν το λέω αρκετά — και δεν το δείχνω ακόμα λιγότερο.
Σε ευχαριστώ για όλα αυτά που κάνεις και θεωρούμε δεδομένα. Δεν είναι.
— Εγώ»
Τίποτα άλλο. Κανένα υπέροχο λεξιλόγιο, καμία μεγάλη υπόσχεση.
Μόνο η αλήθεια, γραμμένη στο πίσω μέρος ενός λογαριασμού της ΔΕΗ.
Κι εγώ έκατσα στην καρέκλα της κουζίνας, ακόμα με τις πυτζάμες μου, και έκλαψα. Δεν ξέρω πόση ώρα.
Δεν έκλαψα από λύπη. Έκλαψα γιατί κάποιος τελικά είδε.
Πόσες φορές νιώθουμε αόρατες;
Πόσες φορές ξεπλένουμε, μαγειρεύουμε, κλείνουμε ραντεβού, θυμόμαστε για όλους, προγραμματίζουμε το επόμενο, και απλώς συνεχίζουμε;
Υπάρχει μια κουρασμένη σιωπή πίσω από κάθε «είμαι καλά» που δεν εννοούμε ποτέ. Πίσω από κάθε βράδυ που σβήνουμε το φως τελευταίες, αφού βεβαιωθούμε ότι κάθε άλλος είναι τακτοποιημένος.
Δεν ζητάμε βραβείο. Δεν ζητάμε μεγάλες χειρονομίες.
Μερικές φορές αρκεί ένα σημείωμα στο πίσω μέρος ενός λογαριασμού. Μερικές φορές αρκεί να σε δουν.
Αν έχετε κοντά σας κάποιον που κουράζεται χωρίς να το λέει, που χαμογελά χωρίς πάντα να το νιώθει, που φροντίζει τους πάντες πριν φροντίσει τον εαυτό του —
Πείτε του κάτι σήμερα.
Δεν χρειάζεται να είναι τέλειο. Δεν χρειάζεται να είναι γραμμένο. Αρκεί να είναι αληθινό.

