Το πρώτο σχολικό κουδούνι φέρνει μαζί του χαμόγελα, μικρές ανησυχίες και όλα τα συναισθήματα που έχουν οι γονείς για τη νέα σχολική χρονιά. Στο σπίτι ξεκινάει η αγάπη για το σχολείο — με απλές πράξεις, καθημερινή ενθάρρυνση και ηρεμία. Τα παιδιά βλέπουν στα μάτια μας το παράδειγμα, τις συνήθειές μας και το χαμόγελό μας. Όταν εμείς δίνουμε χρόνο, ακούμε και συμμετέχουμε, το σχολείο γίνεται αγαπημένη συνήθεια, όχι «υποχρέωση».
Η σημασία της πρωινής ρουτίνας για ένα χαρούμενο ξεκίνημα
Η ημέρα από το πρωί «γράφει» στη διάθεση του παιδιού. Η προετοιμασία λοιπόν ξεκινά από το προηγούμενο βράδυ:
- Φτιάξτε μαζί τη σχολική τσάντα, διαλέξτε ρούχα παρέα, αφήστε το παιδί να επιλέξει εκείνο μια μπλούζα ή τα παπούτσια.
- Ετοιμάστε το κολατσιό με μια δόση fun! Φρούτα κομμένα σε σχήματα, πολύχρωμα σνακ. Θέλετε ιδέες για υγιεινό σνακ στο σχολείο; Ρίξτε μια ματιά στις προτάσεις υγιεινών σνακ για μαθητές.
- Το πρωινό στο σπίτι δεν χρειάζεται βιασύνη. Ακούστε μουσική, μοιραστείτε μια ζεστή αγκαλιά και κάποια καλά λόγια πριν φύγει για σχολείο.
- Η σταθερή ρουτίνα δίνει ασφάλεια και κάνει το σχολείο να μοιάζει φυσική συνέχεια της καθημερινότητας.

Παιχνίδι, διάβασμα και μάθηση με διασκέδαση στο σπίτι
Η μάθηση δεν τελειώνει με το τελευταίο κουδούνι, ούτε είναι μόνο βιβλία. Κάθε σκηνή στο σπίτι μπορεί να μετατραπεί σε μια μικρή περιπέτεια γνώσης:
- Παίξτε μαζί ρόλους «σχολείο», αλλάξτε θέσεις — μια μέρα το παιδί είναι δάσκαλος, άλλη φορά μαθητής.
- Διαβάστε ιστορίες, φτιάξτε μικρά πειράματα ή φυτέψτε κάτι σε γλάστρα. Αν το παιδί αγαπά τους δεινόσαυρους, ανακαλύψτε μαζί βιβλία και εικόνες ή φτιάξτε χειροτεχνίες με αυτό το θέμα.
- Ρωτήστε συχνά «γιατί;» και ακούστε με προσοχή τις απαντήσεις. Το ταξίδι έχει περισσότερη αξία από τη σωστή απάντηση.
Η στήριξη του γονιού ως οδηγός και όχι επιτηρητής
Οι γονείς είναι το «δίχτυ ασφαλείας», όχι ο σχολικός επιτηρητής του σπιτιού. Πώς γίνεται αυτό;
- Κάθισε κοντά στο παιδί όταν διαβάζει, μα μην παίρνεις εσύ το μολύβι. Ρώτα, βοήθησε, αλλά άσε το παιδί να αναλάβει μικρές ευθύνες.
- Ενίσχυσε την προσπάθεια και μην κυνηγάς τη βαθμολογία. Ένα απλό «μπράβο που δοκίμασες» αξίζει πιο πολύ από το τελικό αποτέλεσμα.
- Οργάνωσε το χώρο διαβάσματος ήρεμα, χωρίς συγκρούσεις και φωνές. Βρείτε τον δικό σας ρυθμό: κάποιο παιδί θέλει να τελειώνει αμέσως, άλλο χρειάζεται διαλείμματα.
- Άφησε το παιδί να νιώθει ότι έχει χώρο να ζητήσει βοήθεια, αλλά όχι ότι το ελέγχουν συνέχεια.
- Φρόντισε να περνάτε χρόνο μαζί (χωρίς να σχετίζεται πάντα με το σχολείο), για να διατηρηθεί το δέσιμο και η επικοινωνία.
Όταν υπάρχουν δυσκολίες – πώς δεν χάνεται η όρεξη για το σχολείο
Όλα τα παιδιά περνούν φάσεις που το σχολείο φαίνεται βουνό. Μερικά σημάδια; Ξαφνικοί πόνοι, κλάματα τα πρωινά, ακραίο άγχος ή σιωπή. Τι κάνουμε;
- Μιλάμε ανοιχτά για τα συναισθήματα. Λέμε ότι είναι λογικό να φοβάται, να νιώθει περίεργα ή να βαριέται.
- Ενισχύουμε την αυτοπεποίθηση: τονίζουμε ότι «όλοι δυσκολεύονται κάποιες μέρες» και πως φτάνει να προσπαθεί.
- Συνεργαζόμαστε με τους δασκάλους αν βλέπουμε κάτι που δεν περνά μόνο του ή ξεκόβει το παιδί απ’ την ομάδα.
- Σε ορισμένες περιπτώσεις, η σχολική άρνηση ή η σχολική φοβία χρειάζονται λόγια και καθοδήγηση από ειδικό, για να μη μετατραπεί η δύσκολη φάση σε κακή σχέση με το σχολείο.
Τι κρατάμε από τα παραπάνω…
- Η ρουτίνα και η χαρούμενη προετοιμασία το πρωί φτιάχνει τη διάθεση για μάθηση.
- Το παιχνίδι, το διάβασμα και τα κοινά projects ενισχύουν την αγάπη για γνώση.
- Ο γονιός είναι σύμβουλος και υποστηρίζει τη διαδικασία με ενθάρρυνση, όχι έλεγχο.
- Οι δυσκολίες είναι φυσικό κομμάτι της σχολικής πορείας — με ανοιχτή επικοινωνία και ενίσχυση της αυτοπεποίθησης αντιμετωπίζονται καλύτερα.
- Το πιο σημαντικό: Η σχέση και το παράδειγμα του γονιού χτίζουν τη θετική στάση του παιδιού για το σχολείο.